Lange afstand schieten Bisley UK

bisley-1000yrd-2auteur : Piet Damen SV PGSN

Na een aantal jaren de Phoenix en de EK schieten op Bisley, ( 400 yard tot 1200 yard ) ben ik met een aantal mede “Phoenix” schutters en leden van de NRA aan het brainstormen geweest van “kunnen we en is het doenbaar om op 1 dag heen en weer te gaan” om te schieten op Bisley.

Hierop werd positief gereageerd, met het motto laten we het eens proberen.

 

Wat is de motivatie om 1 of 2 dag(en) te gaan:

  • Probleem werkende schutters ….vrije dagen
  • Jonge schutters met een gezin, 1 of 2 dagen is te verkopen (we schieten al zo vaak)
  • Kosten
  • VFP jaar geldig, hier meer gebruik van maken.

Wat moeten we meenemen, welke papieren hebben we nodig, hoe gaan we, wanneer en welke dag.

Besloten om op een zaterdag te gaan; risico UK – regen, dus een party tent aangeschaft, papieren voor het meenemen van de wapens ( VFP ) regel ik elk jaar met een geldigheid van een jaar, dus dat was geen probleem, auto papieren en ID hebben we ook allemaal.

En ja natuurlijk eten en drinken…saucijzen, worstenbroodjes, kaasbroodjes, kaneelkoeken, etc. ja ik hoor het wel echte Nederlanders….koffie…flesjes drinken….vóór een weeshuis

Hoe gaan we, en welke dag;  ja natuurlijk met de auto, maar de overtocht met de boot of de trein ( kanaal tunnel ) ; boot reistijd Calais – Dover 2 uur, trein Calais – Folkstone 35 minuten.

Keuze gevallen op zaterdag 1 oktober en met de trein, des te meer schiettijd hebben we.

Vrijdag 30 september om 17.00 u Opa geworden van de 4e kleindochter, dus nog ff gauw met Oma naar Zwolle om de mooie kleine meid te gaan bekijken, 21.30 u terug in Nieuwendijk klooien om de dakkoffer in het donker op de auto te krijgen en de extra spullen vast geladen, alles nagekeken en klaar gelegd voor morgen.

Het is zaterdag 1 oktober 2016 om 03.00 u. op gestaan, thermoskan koffie gezet, broodjes klaar gemaakt, auto geladen…..04.00 u wachten op de chauffeur…bellen … oh, oh ik heb het verslapen…kom eraan hé hé 04.15 vertrekken vanuit Nieuwendijk, rap naar Breda André staat te wachten, 2e auto gebeld rijden jullie maar vast door.

We moeten de trein halen van 07.50 u en uiterlijk voor 07.20 u inchecken, flink ouwe h.. en sterke verhalen en roddels door genomen, 07.10 u. aankomst Calais bij de zelf check , wachten voor de slagboom, wachten voor de slagboom pffff, eindelijk door naar de Douane…..we hebben wapens in de auto….beambte… hebben jullie papieren, ja…dan kunnen jullie door rijden (oeps dat ging wel heel erg makkelijk)… snel de trein op, met hoge druk op de inwendige ketel, op schieten….snel naar de WC. Ppppffff dat lucht op.

Koffie en een broodje eten in de auto op de trein, dat smaakt.

bisley-600yrd-307.30 u. gearriveerd in Folkstone ( klok een uur terug ) op naar Bisley en ja hoor regen en nog eens regen aankomst 08.50 u, snel ff pi***en, op naar de range office en inschrijven, portofoon mee voor de communicatie met de put en nog regenen, wat zijn we blij dat we een partytent bij ons hebben.Op naar de 600 yard, tent op zetten uitpakken alles instellen…put informeren dat we gaan schieten.

 

bisley-600yrd-21e sighter 4 …kijker bijdraaien 2e sighter 5….kijk dat gaat goed

1e wedstrijd schot V Bull ☺ en zo verder Piet !….. snetver 10e schot 4 hé k*t…11e  weer een V Bull kijk we hebben hem weer in het snotje, uiteindelijke score 74.5.

 

 

Nou André het is je 1e keer deze afstanden pak mijn buks en schieten, 5, V Bull, 5, V Bull en ga zo maar door, kneep hem as een ouwe dief….je ga me toch nie vertellen… 1e keer lange afstand en mee mijne buks…. mij eruit schieten…. hé gelukkig 11e schot een 4 hé hé gelijke stand.

bisley-600yrd-score

Hé mannen waar blijven de Jongbloedjes ?….ff bellen, ja we zijn er maar eerst naar de zero range om de proef af te leggen ( bij een mondingsnelheid boven de 4500 joules moet je elke keer dat je komt schieten op Bisley een proef afleggen, zodat je kan aantonen dat je kundig genoeg bent om met dat kaliber daar te schieten, dit i.v.m. veiligheid ).

De heren komen precies op tijd, Mark, Alex, André en mijn persoontje hadden de 1e ronde te pakken, en konden dus gelijk, onder de gespreide partytent schieten, en nog regen, regen en nog eens regen.

Wat is Sr toch an`t klooien ?, bloed uit zijn duim….te hard op gezogen of zo….grendel ??…foeteren…mopperen….grommen….Mark kijk eens even mee joh, wa die ouwe an`t klooien is….grendel past niet ggggrrrrrr. kom hier met die grendel….uit elkaar halen en goed in elkaar zetten…en ja hoor schieten mee da ding… ja Sr ff controleren voor je weg gaat en niet alleen vertrouwen op die wapen smid.

12.00 u. hela het begint droog te worden, Mark en Alex nog snel een paar patronen geschoten …12.30 de toeter ….stoppen…pauze.

Snel inpakken op naar de ham eggs and chips en jaaa Piet haalt 2 tubes mayo uit zijne zak.

bisley-1000yrd-313.30 u op naar de 1000 yard zonnetje erbij wind aangewakkerd. Kijk dat wordt wat lastiger, met 5 schutters naast elkaar en schieten, Sr. Jij bent aan de beurt…ja ik heb al geschoten….waar zit die inslag dan…weet ik niet…clear target…geen idee waar ik zit…ff overleggen met de put….en ja hoor na een aantal schoten…we hebben hem…ik moet op dat middelste takje van die boom richten, dan zit ik goed…..oh oh oh…wat tob je toch…koop nou is een echte kijker…gggrrr zo gaat het ook.

Hé heren Lex en André moeten ook nog een serie hoor…

Ah dacht die André 600 y Piet er bijna uitgeschoten, da doe ik op de 1000 y ook ff….nee manneke zo makkelijk is het toch ook weer niet…..1 hé, 4, 3 wa nou, ja jongen val nie mee.

bisley-1000yrd-1Heren hoe laat moeten we hier weg ? gesnetter ruim 1,5 u. rijden…neje 5 kwartier neje da`s nie….da`s wel….ho ho ho laten we dan om 16.00 u. vertrekken, stempelen en portofoon terug brengen.

Na met erg veel plezier geschoten te hebben….inpakken en weg wezen, op naar de trein en wat denken jullie hoe lang rijden ? ja klopt ! 5 kwartier

17.15 Inchecken even een sanitaire pitstop en rijden naar de UK douane….Pascontrole en daarna door rijden naar controlepost om wapens aan te geven. We willen stoppen, maar worden gemaand om door te rijden. Even twijfel bij ons, maar doanier is zeker….rijden….nou ja, dan maar op naar de Fr douane ID laten zien. “Sir  whe have fire-arms on board”…..”wat zegt u?”.  Dus nogmaals: “We have fire- arms in car”…Wederom: “wat zegt u.?”. Dan niet!…. en wij door (sukkel wist niet wat ik zei).

Vertrek trein om  18.40  ( 20 minuten te laat ) 35 minuten later wij weer in Calais 20.15 u.

Afscheid genomen van de Jonge bloedjes….op naar huis….voorspoedige reis tot Zwijndrecht voor Antwerpen en ja hoor ongeval 30 minuten héél langzaam rijden. Sjonge begon toch wel een dipje te krijgen.

23.00 Prinsenbeek, André uit de auto….23.30 u. Nieuwendijk en ineens iedereen een haast!

Beste Lezer wat een super gezellige / geslaagde dag, absoluut voor herhaling vatbaar.

Kosten :
Trein retour                € 64,00
Target met marker     € 100,00  zonder marker € 65,00
Eten en drinken p.p.   € 25,00
Tank diesel (950 km) € 80,00

Natuurlijk munitie ….. ben je ook kwijt als je bij de vereniging gaat schieten

Permit p.p. hoe meer personen hoe goedkoper (collectief aanvragen)  U moet rekenen tussen de  € 25,00 – € 35,00….als je alleen aanvraagt € 42,50.

Dus de pp kosten als je met 4 personen per auto gaat ong. 100 – 125 euro ( kosten overnachting € 35,00 p.p. )

Ik als voorzitter van de SV PGSN wil mij, met medewerking van de NRA leden, inzetten om voor onze leden een PG600 en of een PG1000 te organiseren op 1 of 2 dagen